fredag 8 december 2017

Då var det tid för Tofta Herrgårds Julmarknad nu i helgen


I dag har det varit fullt upp med att test laga mat in för nästa års bok. Det första var Inga- Majs skeppsbiff på högrev och sedan blev det ett bröd som skulle test bakas. Tanken var att jag skulle fotografera rätten men det blev mörkt ute så det blev inget av fotograferandet. Jag bestämde mig istället för att baka Mandel- och äpplerutor som folk skall få prova på att smaka på inför i morgon när jag står på marknaden och säljer mina böcker samt brickor.

Mandel- och äpplerutor
Ca 15 st.

Ingredienserna:
100 g rumsvarmt smör
2 dl socker
2 ägg
2 tsk bakpulver
5 dl mjöl
2 dl mjölk
1 äpple skalat och urkärnat
kanel och socker (att sikta lätt över det skivade äpplet)
½ msk matolja
50 g mandelspån


1. Smöra och bröa en form (25x35 cm)
2. Rör om socker och rumsvarmt smör till en jämn smet.
3. Blanda i ägg, bakpulver och mjöl varvat med mjölken.
4. Häll upp smeten i formen.
5. Skär det skalade äpplet i tunna klyftor.
6. Sätt ner klyftorna i tre rader. Strö över kanel och socker.
7. Grädda kakan i 175 grader ca 25 minuter tills stickan är torr vid stickprovet på kakan.
8. Rosta mandelflarnen i olja på medelhög värme tills de fått gyllenbrun färg.
9. Torka mandelflarnen på hushållspapper.
10. Strö mandelflarnen över kakan.
11. Serveras med vaniljsås på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar