lördag 10 juni 2017

Jobba som fotograf när en bok kommer till.


Varje bok som jag har fotograferat är det en stor mängd av bilder som inte kommer med men måste tas så att AD har ett ur val att jobba med. I detta fall är det Jonas Lindblad som väljer ut bilderna till böckerna. Efter han har valt bilderna visar han en layout för mig och Eva där vi får tycka till. Efter vi har tyck till får varje gård titta på bilderna och ge sitt samtycke. (Eva är förläggaren på Isabergs Förlag.) När jag samlade in materialet på Gotland hade jag åtta dagar på mig och det var bokad tre gårdar per dag med fotografering intervju. Vissa intervjuer gjorde jag sedan via telefon på grund av tidsbrist. Jag fick verkligen bekänna färg för allt gick med hög hastighet och jag är förvånad att jag inte ramlade ihop av utmattning. I varje bok så tar jag med höns för Jonas gillar höns så det har blivit en kul detalj i böckerna. Först var det ett skämt mellan oss kollegor men nu när man möter dessa varelser har de ju massor av humor så det är svårt att låta bli att fotografera de. Tuppar är verkligen fåfänga som bara den. Ju finare fjädrar de har ju mer springer de framför kameran, hela tiden. Se på mig, ser du mig, titta hur fin jag är men sedan kom jag till en gård där en tupp hade blivit plockad av hönorna han drog fort jag tog fram kameran.
Jag har skrattat en massa för olika situationer med djuren på gården men även personerna som är så härliga och bjuder på sig själva.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar