torsdag 25 maj 2017

Inspiration med rabarber.



Nu börjar det bli dags att skörda rabarberna i trädgården. Det första som hamnar på våra bord är nog en efterlängtad rabarberpaj med vaniljglass till. Men efter att ätit några stycken vill man ha lite mer inspiration. Så här delar jag med mig en av de recept som jag har haft med i en av tidningarna. Rabarberdröm en liten lyxig kaka som går hem stort i min familj. En hyllning till min mamma som fyller år i maj månad och hon älskar denna kaka så mycket att de går åt väldigt fort.






Rabarberdröm

Ca 35 kakor

Ingredienser:

225g smör, rumsvarmt
0,75 dl florsocker
1 ½ tsk vaniljsocker
3,75 dl vetemjöl
3 msk maizenamjöl

Fyllning:

50 g smör, rumsvarmt
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
3 msk rabarber curd

Tillagning:

1. Förvärm ugnen till 175 grader
2. Vispa samman smör, florsocker och vaniljsocker med till en luftig smet med en elvisp.
3. Rör ner mjöl och maizena, rör till en jämn smet.
4. Klä två ugnsplåtar med bakpapper.
5. Spritsa ut degen med 1cm fint stjärnspritsmunstycke i 2,5 stora toppar med 4 cm mellanrum.
6. Ställ in plåten med de spritsade kakorna i kylen i en halvtimma.
7. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 10- 12 min, eller tills de har fått en gyllene färg. Ta ut kakorna och låt svalna på galler.

Fyllningen:

1.                   Vispa samman smör, flor- och vaniljsocker till en luftig smet.
2.                   Fyll en sprits-påse med smeten och klipp av toppen.
3.                   Spritsa smörkräm på hälften av kakorna, spritsa därefter curd på andra hälften av kakorna.
4.                   Sätt ihop varje kaka med smörkräm med en kaka med curd.
5.                   Förvaras kakorna upp till 4 dagar i en tätsluten burk.  

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar