tisdag 13 november 2012

Det viste ni inte om mig!!!


När jag gick i grundskolan så åkte min familj i väg på sommaren för att leva knalle livet. Vi åkte upp genom Sverige för att stå på olika marknader för att sälja garn från min mammas affär. I en lilabuss som det stod 94 på full packad med garn. Vi bodde tillsamman med Zigenare, Knallar och tivolifolk. Jag åkte karuseller hela dagarna och snabbt började jag prata norrländska utan problem. Jag kom ihåg att den äldsta manliga Zigenaren beklagade sig för min pappa att hans son envist ville ha en fru som var dyr och kan inte koka kaffe. Han utbrast i förtvivlan att han son tänkte mellan bena. Udda barndoms minnen där.

Vilket fall när min goda vän frågade om jag ville stå på marknad med henne så tvekade jag inte en minut. Självklart vill jag det. Så storrensning i hemmet och sedan bar det av. Kvibergsmarknad. Vilket äventyr! Jo, detta kommer jag att skratta åt länge. Först så när vi skulle packa upp så stod en massa andra knallar och drog i alla saker vi hade med oss. Vi vågade inte packa upp de varor vi hade men när vi lyckades få upp allt så var det dålig försäljning. Så vi ballade ut totalt och började flamsa. Sedan gick mina två vänner i väg för att äta jag hoppade över maten för jag ville inte bli dålig eller att behöva gå på toa där. Det var klokt tänkt för en blev dålig. När det var slut åkte vi hem för att ha film kväll. Det blev ingen stor vinst men man såg vad som gick att sälja där och jag är överraskad över vad som gick att sälja. Böcker gick inte att sälja lärde jag mig, fast en bok lyckades jag bli av med.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar