måndag 29 oktober 2012

Hur är det med ditt minne


Jag är hopplös när det kommer till bilar jag tutar och kör. Något som jag saknar är den underbara servicen som en gång fans medans du tankar, så kollade personalen allt som behövdes ses över innan du körlånt. På så vis fick de mer försäljning på kylarvätska, spolarvätska och mm. Nu får man knappt tanka för de inte klarar av att trycka på knappen innanför kassan. Bensinen är ju inte direkt gratis så lite mer service skulle bensintapparna erbjuda. Vilket fall så är det de där med datum med byte av däcken jag är alltid sista minuten panik på detta område så nu är jag i tid i år inte illa alls. Så om det är vilda diskussioner i era hem om detta så hänvisa till min text. 


Regler för när vinterdäck skall användas
Vinterdäck definieras av vägverket som ett däck som är särskilt framtaget för vinterkörning och märkta med MS, M-S, M+S, M&S eller Mud and Snow. Kravet är att vinterdäck skall användas mellan 1/12 och 31/3 om det är vinterväglag. Har man dubbade vinterdäck är det tillåtet att använda dessa mellan 1/10 och 15/4 (eller under annan tid om vinterväglag förväntas under sådana tider). Vinterväglag definieras som ett väglag som är snöigt, isigt, med snömodd eller frostigt på någon del av vägen. Det är tillåtet att använda snökedjor istället för vinterdäck men det är naturligtvis inte att rekommendera på vanliga vägar. Om man har dubbade vinterdäck måste samtliga däck på hela bilen vara dubbade vinterdäck. Det är enligt lagen tillåtet att använda odubbade vinterdäck året runt, men detta är inte att rekommendera. Odubbade vinterdäck är gjorda av en speciell mjukare gummiblandning och de slits ut väldigt fort i varma väderlekar. Dessutom ger de mycket sämre vägegenskaper än sommardäck på sommaren

Vinterdäck och mönsterdjup
När det är lag på vinterdäck enligt ovan måste de vinterdäck du använder ha ett mönsterdjup om minst tre millimeter.

Det är ju måndag så jag delar med mig av ett snyggt ihop klipp i från USAs val vilken show det allt är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar