Jag är hopplös när det kommer
till bilar jag tutar och kör. Något som jag saknar är den underbara servicen
som en gång fans medans du tankar, så kollade personalen allt som behövdes ses
över innan du körlånt. På så vis fick de mer försäljning på kylarvätska, spolarvätska
och mm. Nu får man knappt tanka för de inte klarar av att trycka på knappen
innanför kassan. Bensinen är ju inte direkt gratis så lite mer service skulle
bensintapparna erbjuda. Vilket fall så är det de där med datum med byte av
däcken jag är alltid sista minuten panik på detta område så nu är jag i tid i
år inte illa alls. Så om det är vilda diskussioner i era hem om detta så
hänvisa till min text.
Regler för när vinterdäck skall användas
Vinterdäck definieras av vägverket som ett däck som
är särskilt framtaget för vinterkörning och märkta med MS, M-S, M+S,
M&S eller Mud and Snow. Kravet är att vinterdäck skall användas
mellan 1/12 och 31/3 om det är vinterväglag. Har man dubbade vinterdäck
är det tillåtet att använda dessa mellan 1/10 och 15/4 (eller under
annan tid om vinterväglag förväntas under sådana tider). Vinterväglag
definieras som ett väglag som är snöigt, isigt, med snömodd eller
frostigt på någon del av vägen. Det är tillåtet att använda snökedjor
istället för vinterdäck men det är naturligtvis inte att rekommendera på
vanliga vägar. Om man har dubbade vinterdäck måste samtliga däck på
hela bilen vara dubbade vinterdäck. Det är enligt lagen tillåtet att
använda odubbade vinterdäck året runt, men detta är inte att
rekommendera. Odubbade vinterdäck är gjorda av en speciell mjukare
gummiblandning och de slits ut väldigt fort i varma väderlekar. Dessutom
ger de mycket sämre vägegenskaper än sommardäck på sommaren
Vinterdäck och mönsterdjup
När det är lag på vinterdäck enligt ovan måste de vinterdäck du använder ha ett mönsterdjup om minst tre millimeter.
Det är ju måndag så jag delar med mig av ett snyggt ihop klipp i från USAs val vilken show det allt är.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar