måndag 4 juni 2012

Mer om Västgötska gårdsbutiker & kaféer


Skattegårdens Bakstuga väcker många härliga minnen till liv från barndomen när jag åkte för att hälsa på min morfar som älskade att baka. När vi två bakade tillsammans var det vilda diskussioner mellan oss hur man skulle rulla kanelbullsdegen för att få ut så många kanelbullar man kunde av degen. Han var väldig duktig på att baka bröd med som var så goda att man aldrig fick nog av dessa goda brödkakor. Lena är inte så dålig på att baka dessa med. Så när jag kom för att fotografera hos familjen var elden redan i full gång och bröden åkte in i stenugnen med van hand. På bordet stod en skål med rotfrukter som senare skulle bli en väldigt god soppa. Jag vet inte varför men jag tycker allt att man alltid blir hungrigare att vara på landet. Det var så otroligt trevligt i stugan och Lena berättade massor av roliga historier om alla som kommer för att baka bröd med sina vänner där i olika grupper och även män kommer för att baka nu för tiden. I kombination med bakningen kan man få åka häst och vagn eller släde på vintern.  Det är en upplevelse som man bara måste uppleva.

Dagens bild är då från denna gård Skattegårdens Bakstuga jag har val en bild som inte är med i boken för den är lite kul det är nämligen en piller ask tror det var för huvudverk. En mycket vacker ask som de har hittat i stugan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar