torsdag 31 maj 2012

Västgötska gårdsbutiker & kaféer


Som ni redan har sätt så är vår bok redan ute i affärerna. Vi skall fira den 9 juni på Oskar & lille i Göteborg mellan kl 14.00 – 17.00 med en liten tillställning där ni kan träffa oss och att köpa vår bok som är signerade av oss alla medverkande.

Denna bok har varit mycket betydelsefull för mig inte bara för jag bor i detta landskap utanför det här hela idén föddes. Mina Gudföräldrar driver en lantgård som jag alltid sprang över till när jag besökte min mormor och morfar när jag var liten. Det var mycket spännande att se alla djuren de hade och jag fick se hur det gick till med mjölkningen samt att få mata grisarna. Tiderna förändras och även för lantbrukarna det är svårare för bönderna att driva lantbruk rent ekonomiskt. När jag körde i bilen förra året lyssnade jag på radion där de tog upp denna diskussion om 12 år kommer vi inte ha några bönder kvar. Vilket inte är någon bra bild alls.

Turen är att det har börjat tänka utanför sina ramar med att hitta på olika lösningar för att kunna stanna kvar på landet och inte ge upp sin dröm att ha egna djur utan att driva en industri. De har öppnat kaféer och gårdsbutiker, vilket min familj och jag älskar att åka ut i för att handla. Det känns bra att handla kött som man vet att djuren har haft det bra hos och fått mycket bra uppväxt. Inte fått massa behandlingar för att kunna leverera ett jämna köttet som vissa restauranger pratar om att de vill ha. Tillbaka till idén kom fram. Jag ville göra en bok över olika gårdsbutiker med ett recept som var från varje gård. Så för att ta reda på om det var möjligt så gick jag till turmässan i Göteborg och träffade massor av personer som brann för samma intresse som jag. Så jag ringde mitt förlag och berättade för de vad jag ville göra. På ett villkor att kaféer var med och att det skulle utspelas i Halland. Jag började ta fram gårdar och ringa runt började med att fotografera tre gårdar tog kontakt med Jonas som står för den helt underbara layouten. Sedan var det att ta fram en text och vem som skulle skriva denna text med vissa finslipningar de var några stycken som var på tal men jag före slog Ann-Kristin som jag tidigare har samarbetat med. Sedan berättade jag hur tonen skulle vara i texten för henne. Hon fick göra ett test för förlaget vilket hon klarade. Vilket jag redan viste för hon är en mycket duktig skribent. Det var så här det gick till för oss när denna bok kom till. I denna boka har jag besökt platser som en mycket betydelse fullperson person brukade ta mig till som liten och han brukade berätta om dens historia vilket har varit mycket glädje och sorg över att han inte är med oss idag för att uppleva vad det ledde till.

RIP världens bästa morfar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar